loading...
کارتن سازی ، جعبه سازی ، چاپ و بسته بندی
آوین پک بازدید : 53 دوشنبه 13 شهریور 1402 نظرات (0)

منقسم کارتن یکی از اجزای درونی جعبه مقوایی یا کارتنی شماست که شاید تا به امروز به وجود آنها دقت نکرده باشید اما یکی از نکات مهم بسته بندی محصولات حساس و شکننده رعایت این موضوع می باشد. شاید برایتان این سوال پیش آید که منقسم چیست؟

منقسم یا نگهدارنده کارتن چیست؟

منقسم از قسمت کردن و تقسیم می آید. شما اگر جعبه را یک مکعب مربع در نظر بگیرید و بخواهید مکعب های کوچکتر را درون آن بچینید ذهن شما یک تقسیم بندی انجام می دهد و شما برحسب آن شروع به قرار دادن آنها در جعبه می کنید بعد از پایان کار یک تصویر منظم با چیدمانی مرتب خواهید دید که حس رضایت بخشی به شما میدهد زیرا با این عمل هم از حداکثر فضای موجود در جعبه استفاده کردید و هم می دانید هنگام تکان خوردن جعبه، آنها با یکدیگر برخوردی ندارند و آسیبی نخواهند دید.

منقسم کارتن یا نگهدارنده کارتن

حالا در نظر بگیرید داخل هر کدام از این مربع های کوچک، محصولی باارزش و شکننده با قطعاتی مهم، قرار دادید دیواره های این مکعب ها مانند یک صفحه ی مقوایی چندلایه عمل میکنند که تعداد محصولات شما را از هم جدا کرده و هرکدام را در جای مخصوص خودش در ایمنی کامل نگه داشته است. این تقسیم کننده ها در اندازه های مختلف وهمیشه متناسب با کالای داخلی جعبه یا کارتن بسته بندی مورد نظر تولید می شوند گاهی میتوان سایز آنها را بالا پایین کرد مثلاً با تغییر اندازه ی ارتفاع می توان دیواره ها را بلند تر کرد. به این ورقه های مقوایی، تقسیم کننده یا منقسم می گویند آنها انواع مختلفی دارند که به صورت پیش نیاز برای هر بسته بندی عمل می کنند.

از کارتن های بزرگ مانند تلویزیون تا هاردباکس های کوچک برای یک ریموت با قطعاتی حساس نیازمند یک بسته بندی کامل هستند به این معنی که جعبه یا کارتن به دلیل حالت منسجم و معمولا سطح صاف نمیتواند کاملا اشیاء داخل خود را پوشش دهد به همین علت نیازمند یک بسته بندی اولیه یا پیش نیاز می باشد که می توان به آنها یک ویژگی منحصر در بسته بندی های کارتنی و مقوایی هم گفت. این ویژگی ها چند نوع دارند که همه ی آنها به نوعی یک منقسم هستند.

جعبه و کارتن بسته بندی منقسم دار

مدل های منقسم کارتن یا هولدر

منقسم ها یا نگهدارنده کالا های با ارزش درون بسته بندی سروصدای زیادی بین تولید کنندگان کارتن و متقاضیان بسته بندی داشته است.  از این رو وقتی حجم زیادی از تقاضا به دنبال یک ویژگی جاری میشود موجب خلق  یک نوآوری میشود. همین موضوع باعث شد تا هولدهای مجزا و پیوسته به وجود بیایند. منقسم مجزا یه عضوی جدا از بسته بندی ولی متعلق به آن میباشد با این تفاوت که منقسم پیوسته و بسته بندی هر دو یک عضو هستند و وابسته به هم میباشند.

انواع جنس منقسم ها

·         مقوایی یت کارتنی

·         پلاستیکی

·         فوم یا فیبر

·         کاغذ و مشتقات آن

کلماتی مانند حامل، نگهدارنده و یا Holder(هولدر)  هر سه یک معنی و یک عملکرد را انجام می دهند. آنها اجسام را درون خود نگه میدارند تا ازهرگونه آسیب یا تکان خوردنی یا به اصطلاح لق زدن هنگام حمل و نقل و جابجایی درامان باشند. جنس و ساختار آنها نیز باهم میتواند متفاوت باشد.

·         پلاستیکی، نایلون ها (حباب دار، سلفون، شیرینگ، استرچ و ..)

·         فوم، بافتی خامه ای مانند و نرم دارد. فوم پلی اتیلن که عایق رطوبتی و حرارتی است، یونولیت (فوم‌پلی استایرن) عایق رطوبت بهتر است است برای بسته بندی از نوع غیرقابل اشتعال استفاده کنیم.

·         فیبر، ابتدا از چوب درختان ساخته می شد اما با گذشت زمان و برای جلوگیری از قطع درختان جایگزین آن کتان، کناف، بامبو، نی شکر .. برای بسته بندی تولید شد.

·         مشتقات کاغذ، انواع پوشال ها و ...

نگهدارنده کارتن یا هولدر کارتن

چند نمونه مثال برای بررسی جعبه یا کارتن، همراه منقسم یا نگهدارنده

جعبه ی مقوایی از نوع کیبوردی برای بسته بندی شکلات، یک منقسم از جنس پلاستیک که با استفاده از حرارت دادن قالب های هم شکل شکلات مدنظر، ساخته شده و با یک ظاهر زیبا شکلاتها درون آنها قرار می گیرد. کارتن آماده با یک طرح چاپی برای کارخانه تولید لباسشویی، یونولیت درون این نوع کارتن، لباسشویی را مانند یک حامل یا نگهدارنده درون خود جا داده است تا از تکان خوردن و اسیب دیدن آن جلوگیری کند.

هاردباکس یا جعبه ی سختی که داخل آن یک تلفن همراه قرار دارد به دلیل حساس بودن تمامی قطعات برای آن یک نگهدارنده که تقسیم بندی شده مناسب برای لوازم جانبی (هنذرفری، کابل، آداپتور) قرار داده شده است. کارتن پستی، اکثرا درون این نوع کارتن ها از پلاستیک حبابدار استفاده می شود، بستگی به نوع مرسوله دارد که از چه نوع منقسم یا نگهدارنده استفاده کنید.

یک کارتن اسباب کشی برای جابجایی ظروف شکستنی آشپزخانه مانند پیاله – لیوان، درب کارتن را باز کرده منقسم را قرار داد و شروع به چیدن می کنید بعنوان یک پیشنهاد شما میتوانید یک ردیف منقسم گذاشته و پیاله ها را چیده سپس یک لایه کارتن مسطح برروی آنها بگذارید و دوباره یک منقسم دیگر، این نوع چیدمان منظم،درصد آسیب به وسایل را تا 90 درصد کاهش میدهد.

نگهدارنده کارتن

لایه های مقوایی منقسم

تعداد لایه های مقوایی یک منقسم به کاربرد آن بستگی دارد، مثلاً اگر برای یک کارتن حمل مجسمه منقسم یا نگهدارنده لازم دارید باید حساسیت شکنندگی و اندازه ی تقریبا دقیق آنها را در نظر بگیرید و هم چنین منقسم کاملا فضای داخلی جعبه را پوشش دهد، هرچه کمتر تکان بخورند، آسیب کمتری می بینند، برای این مدل اجناس بهتر است از کارتن های 3 لایه یا 5 لایه برای تولید منقسم استفاده کنید و سپس آنها یعنی همان مجسمه‌ها را با نگهدارنده پلاستیکی حبابدار یا فوم یونولیت پوشش دهید تا از خراش سطوح رنگ دار و سیقل داده شده پیشگیری کنید و سپس داخل سلولهای تقسیم شده قرار دهید.

یکی از معایب منقسم که می توان به آن اشاره کرد زیاد شدن ضایعات کارتن محصول شما و صرف زمان بیشتر برای تولید می‌باشد. اما ایمنی محصول یکی از مهم ترین اقدامات هنگام انتخاب و بسته بندی جعبه یا کارتن است. هم چنین این سبک از لایه های مقوایی به شکل منقسم یا نگهدارنده است باعث ایده پردازی های مختلفی شده که یکی از آنها برای نوشیدنی های طعم دار بیرون بر و دیگری برای حمل بستنی قیفی یا لیوانی میباشد که هنگام خرید و حمل، آن را داخل یک سینی چندلایه مقوایی قرار میدهند و به صورت منظم بدون اینکه تکان خورده و یا بریزند، به شما تحویل داده می‌شود.

خاتمه

در بعضی موارد منقسم ها به صورت یک پیش نیاز لازم برای بسته بندی های جعبه ای یا کارتن تولید می شوند اما گاهی اوقات سفارشی و به دلخواه مشتری این نگهدارنده ها با طرح چاپی خاص در نوع مقوایی برش میخورند. برای خرید یا سفارش منقسم کارتن میتوانید به یکی از شرکتهای کارتن سازی و جعبه سازی با تجربه مراجعه کنید.

سوالات متداول

حداقل تعداد سفارش منقسم چه مقدار می باشد؟

حداقل سفارش به دلیل کنترل افزایش قیمت تمام شده در تولید 1000 عدد میباشد که در مواقع خاص تا 500 عدد هم کاهش می‌یابد.

برای ثبت سفارش منقسم چه اطلاعاتی را باید به شما بدهم؟

علاوه بر مشخصات بیرونی، باید به ما اطلاعاتی از جنس مقوا، تعداد ستون ها و ردیف بدهید تا بتوان ماکت تقریبی آن را ساخته و پس از تائید شما (درصورت اختصاصی بودن سفارشتان) شروع به چاپ و تولید میشود.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 200
  • بازدید سال : 1,767
  • بازدید کلی : 5,939